صرفهجویی انرژی الکتریکی در قطارشهری با استفاده همزمان از ذخیرهسازهای انرژی و مشخصه سرعت بهینه قطار
|
سعید احمدی، علی دستفان، محسن اصیلی |
|
|
چکیده: (1335 مشاهده) |
چکیده - بحران انرژی و آلودگی محیط زیست، دو عامل مهم هستند که باعث شده اند، کاهش مصرف انرژی در حمل و نقل و بخصوص در سامانههای قطارشهری مورد توجه بهره برداران و محققین قرارگیرد. بهینهسازی مشخصه سرعت میتواند با صرفهجویی، در کاهش مصرف انرژی مؤثر باشد. استفاده از ذخیرهسازها نیز میتواند با بازیابی انرژی بازتولیدی ترمزی، به افزایش بازده انرژی سیستم کمک کند. در این مقاله از دو راهکار فوق بهصورت همزمان استفاده شده است. ابتدا انرژی مصرفی کل و ظرفیت ذخیره ساز ساکن مورد نیاز برای شبکه با قطارهای با مشخصه سرعت عادی تعیین شده است، سپس مقدار انرژی و اندازه ذخیره ساز برای قطارهای با مشخصه سرعت بهینه محاسبه شده است. نشان داده شده است که با استفاده از مشخصه سرعت بهینه، ضمن حصول به کاهش قابلتوجه انرژی، ظرفیت ذخیرهساز انرژی ساکن موردنیاز نیز نسبت به حالت مشخصه سرعت عادی، کاهش پیدا میکند. با استفاده از نتایج عملی استخراجشده از خط 1 قطار شهری مشهد، شبیهسازی شبکه واقعی انجامشده است. نتایج شبیهسازی حاکی از کاهش قابلتوجه انرژی کل ورودی و ظرفیت ذخیره ساز مورد نیاز در حالت مشخصه سرعت بهینه است که میتواند هزینه کمتر ذخیرهسازها را نیز به دنبال داشته باشد. |
|
واژههای کلیدی: صرفهجویی انرژی، قطار شهری، انرژی بازتولیدی ترمزی، مشخصه بهینه سرعت قطار، سامانه ذخیرهساز انرژی ساکن، ابرخازن |
|
متن کامل [PDF 820 kb]
(584 دریافت)
|
نوع مطالعه: علمی- ترویجی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/12/24 | پذیرش: 1399/9/30 | انتشار: 1399/9/30
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|