TY - JOUR T1 - Electric energy saving in urban railways by using energy storage system and optimal speed profiles simultaneously TT - صرفه‌جویی انرژی الکتریکی در قطارشهری با استفاده هم‌زمان از ذخیره‌سازهای انرژی و مشخصه سرعت بهینه قطار JF - kiaeee JO - kiaeee VL - 7 IS - 14 UR - http://kiaeee.ir/article-1-285-fa.html Y1 - 2020 SP - 37 EP - 43 KW - energy saving KW - urban railway KW - regenerative braking energy KW - optimal speed profile KW - stationary energy storage system KW - super capacitor N2 - چکیده - بحران انرژی و آلودگی محیط زیست، دو عامل مهم هستند که باعث شده اند، کاهش مصرف انرژی در حمل و نقل و بخصوص در سامانه­های قطارشهری مورد توجه بهره برداران و محققین قرارگیرد. بهینه‌سازی مشخصه سرعت می‌تواند با صرفه‌جویی، در کاهش مصرف انرژی مؤثر باشد. استفاده از ذخیره‌سازها نیز می‌تواند با بازیابی انرژی بازتولیدی ترمزی، به افزایش بازده انرژی سیستم کمک کند. در این مقاله از دو راهکار فوق به‌صورت هم‌زمان استفاده شده است. ابتدا انرژی مصرفی کل و ظرفیت ذخیره ساز ساکن مورد نیاز برای شبکه با قطارهای با مشخصه سرعت عادی تعیین شده است، سپس مقدار انرژی و اندازه ذخیره ساز برای قطارهای با مشخصه سرعت بهینه محاسبه شده است. نشان داده شده است که با استفاده از مشخصه سرعت بهینه، ضمن حصول به کاهش قابل‌توجه انرژی، ظرفیت ذخیره‌ساز انرژی ساکن موردنیاز نیز نسبت به حالت مشخصه سرعت عادی، کاهش پیدا می­کند. با استفاده از نتایج عملی استخراج‌شده از خط 1 قطار شهری مشهد، شبیه‌سازی شبکه واقعی انجام‌شده است. نتایج شبیه‌سازی حاکی از کاهش قابل‌توجه انرژی کل ورودی و ظرفیت ذخیره ساز مورد نیاز در حالت مشخصه سرعت بهینه است که می‌تواند هزینه کمتر ذخیره‌سازها را نیز به دنبال داشته باشد. M3 ER -